|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
A közélet és a közszereplés fogalmának változásai a webes társadalomban
|
Dr. Bayer Judit, www.mediakutato.hu, 2005. ősz Részlet a tanulmányból Vállalati rágalmazás vagy fogyasztói kritika?
Amerikában gyakoriak a jó hírnév interneten történt megsértése miatt
indított perek. Ezek közül külön típusba sorolhatók azok, amelyeket
cégek indítanak eredetileg anonim hozzászólók ellen, akik fórumban,
társalgóban (chat room) vagy egyéb spontán nyilvános fórumon, esetleg
saját honlapjukon tettek kritikus megjegyzéseket valamely cégre, annak
termékeire vagy vezetőire. Két új jelenség találkozása hívja életre az
új szokást: a „nagyvállalat kontra internetfelhasználó” közötti pereket
az internetes kommunikáció sajátossága és a nagyvállalatok befolyásának
növekedése eredményezi. A vállalatok visszaélésszerűen hivatkoznak
személyiségi jogaikra, és ezzel esetenként a jogos kritikát vagy a
közéleti vitát fojtják el. Az internetes írásbeliség sajátosságai
Az internetes interaktív kommunikáció egyfajta hamis meghittségérzetet
ébreszt a felhasználókban, amely újszerű stílusjegyek megjelenését
indukálja. E kommunikációt a számítógép előtti magány és a világ
nyilvánosságának ellentéte, valamint a spontán közlés és az írott
beszéd keveredése teszi újszerűvé. Míg a hagyományos írott szövegek
esetében hozzászoktunk a szabatosabb hangvételhez és a szerkesztett
formához, az internetes kommunikáció a szóbeliség stílusjegyeit
hordozza, sőt alkalmanként még annál is informálisabb. A gyakori
rövidítések, az esetenkénti fonetikus írásmód, a helyesírási hibák és a
szaggatott stílus miatt még a szóbeli kommunikációnál is pongyolábbnak
tűnhet a fórumokba, társalgókba (chat-room) írt szöveg. A fő szempont a
gyorsaság, és nem a minőség. A nyomtatott szöveggel ellentétben a
hozzászólás nem megy keresztül a szerkesztő vagy a lektor szűrőjén, de
még maga az író sem kontrollálja magát oly mértékben, mint a
nyomtatásra szánt szövegnél. Az interneten közzétett szöveg nem az
örökkévalóságnak készül, egy kattintással törölhető, és tárgyiasult
megjelenése sincs. Többnyire a szerző nem is óhajt nagyobb
nyilvánosságot szerezni közlésének, mint a spontán helyzet aktuális
közönsége. Csakhogy mivel e közönség létszáma bizonytalan,
potenciálisan tömegeket is magában foglalhat, ezért az ilyen módon tett
közlés is nagy nyilvánosság előtti elkövetésnek minősül. Lehet, hogy
többen elolvassák, mint ahányan egy nyomtatott könyvet. Tehát az
internet stílusa minőségileg különbözik mind az írásos, mind a szóbeli,
mind a tömeg- és a magánkommunikációtól, mindegyikből merítve bizonyos
jellegzetességeket. Ennek árnyoldala, hogy az anonimitás
fátyla alá rejtve gyakran születnek sértő közlések az online fórumokon,
hirdetőtáblákon (bulletin board), társalgókban. Az anonim közlések
mögött álló személyek azonban többnyire felderíthetők. Amerikában immár
nagy számban indítanak személyiségi jogi pereket (kezdetben) ismeretlen
személy ellen az interneten megjelent megjegyzések miatt. Az amerikai
Elektronikus Kommunikáció Magánélet-védelmi törvénye (Electronic
Communications Privacy Act, ECPA) kötelezi az internetszolgáltatókat a
személyes adatok kiadására, ha ezt bírósági felszólítás (subpoena)
útján kérik tőlük.1 A törvény meglehetősen tág teret enged a személyes
adatok megszerzésének.2 Kormányzati szervek csak a törvényben előírt
feltételek esetén kérhetik, ekkor azonban kötelező azokat kiadni. Talán
ennek köszönhető, hogy a cégek általában nem közvetlenül a
szolgáltatótól kérik ki az adatokat, hanem a biztos választ jelentő
bírósági felszólításhoz folyamodnak (18. U.S.C. 2702. (c)(5), 2703.). A John Doe-ügyek: az anonimitás természete elméletben és gyakorlatban
A tipikus pereket gazdasági vállalkozások indítják magánszemélyek ellen
olyan, valamely pénzügyi topikban tett megjegyzés miatt, amely rontja
hírnevüket, ennek következtében csökkentheti részvényeik tőzsdei
árfolyamát. Az eljárás megindításakor a vállalat a „John Doe”3 állandó
álnéven jelöli meg az alperest, és egyidejűleg kéri a bíróságot
személyazonosságának feltárására kötelező végzés kibocsátására. Az
internetszolgáltató ilyenkor köteles kiadni az adatokat. Nincs előírás
arra nézve, hogy az internetszolgáltatónak értesítenie kell-e a
felhasználót adatainak kiadásáról, illetve az ellene beadott
subpoenáról. Néhány internetszolgáltató ezt mégis megteszi, de a Yahoo!
például éveken keresztül nem így járt el. Előfordult, hogy a
felperes sem kívánta feltárni személyazonosságát, és magát
Azonosítatlan Korlátolt Felelősségű Társaságként jelölte meg. A bíróság
így nem fogadta el a keresetet: annak bizonyítását kérte, hogy olyan
kivételes, speciális kár érné a személyazonosság feltárása esetén, mint
például a társadalmi megbélyegzés vagy a rendkívüli mértékű anyagi kár.
A felperes inkább elállt szándékától (Kaplan, 2001). Az alperesek
személyazonosságának megszerzése után a felperes gyakran visszavonja a
keresetet. Gyanítható, hogy ilyenkor a tényleges cél csupán a
személyazonosság feltárása. Néhány esetben a cég munkavállalóját
találták az internetes fantázianév (nickname) mögött, akit emiatt
azután elbocsátottak (Raytheon Co. v. John Does, lásd Sobel, 2000: III.
B. 15.). A keresetek visszavonásának másik oka az lehet: a
magánszemélyek anyagi háttere általában nem teszi lehetővé, hogy a
sértett vállalkozás érdemi kártérítést érvényesítsen velük szemben,
ezért inkább eltekint a pereskedéstől. Ugyanebből az okból a bíróság a
HealthSouth Corp. v. Krum esetben a pervesztes felet elégtételadásra,
havi 50 USD értékű jótékonysági célú adakozásra, és két éven át heti
három óra közmunka végzésére kötelezte. A vállalati
pletykálást elősegíti, hogy mind több vállalat tart fenn fórumot a
részvényesekkel történő kapcsolattartás céljából. Ezeken közlik a
cégükről szóló aktuális híreket, a nyilvánosságra hozni kívánt operatív
döntéseket, és igyekeznek bizalmat építeni a befektetőikben. Az
interaktív oldalakon rosszízű pletykák és hazugságok is megjelenhetnek,
amelyek ugyancsak a részvények árának csökkenését eredményezik. A
pletykák az igazgatóság tagjainak magánéletétől kezdve üzleti
hazugságokig terjedhetnek. Elképzelhető, hogy valaki nyereségszerzési
céllal igyekszik árfolyamesést előidézni a negatív információ
terjesztésével, hiszen bizonyos tőzsdei tranzakciók esetén kifejezetten
előnyös a részvényárfolyamok zuhanása (Lidsky, 2000: 880). A
sorozatban folyó ügyek a véleménynyilvánítási szabadságot védő
aktivisták hangos tiltakozását váltották ki, hiszen tőkeerős
nagyvállalatok perelnek kiszolgáltatott kisembereket. Gyakran a
termékkel vagy a vállalat üzletpolitikájával kapcsolatos jogos kritika
képezte az ügy tárgyát. Egyfelől indokolt lehet a jogvédők aggodalma,
másfelől viszont az is tény, hogy az internet sajátos természete miatt
a hagyományos erőviszonyok nem ugyanúgy érvényesülnek, mint a
megszokott médiumok esetében. Az internet sokat hangoztatott
demokratikus természete lehetővé teszi, hogy bárki ugyanakkora súllyal
szólhasson, és hangja ugyanannyi személyhez jusson el, akár tőkeerős
nagyvállalkozás tesz közzé valamit, akár egy egyszerű magánszemély.
Természetesen az interneten is működnek az érdekérvényesítésben meglévő
hagyományos különbségek, hiszen a tőkeerős vállalat fizetett hirdetést
is közzétehet a sokat látogatott honlapokon, míg az egyszeri
felhasználó közleményére talán senki sem kattint rá. Mindazonáltal
nehéz lenne azt állítani, hogy egy fórumon belül ne lennének egyenlők a
feltételek. Ebből az is következik, hogy hiába tőkeerős egy
nagyvállalat, az internetes környezetben hasonlóan védtelen a rágalmak
ellen, mint egy magánszemély. Az elektronikus környezetben közzétett
megjegyzésnek akár nagyobb hatása is lehet, mint egy szaklapban
közzétett cikknek, különösen, ha a fórumot olyan személyek olvassák,
akik az ottani, „naprakész” információkat közvetlen gazdasági döntéseik
alátámasztására kívánják felhasználni. Az elektronikus megjegyzést át
lehet másolni más honlapokra, így megtöbbszörözni, és még nagyobb
közönség elé tárni. Ismert, hogy ami egyszer megjelenik a virtuális
világban, azt csaknem lehetetlen onnan kiirtani. Ezért ha egy
felhasználó gátlástalan vagy akár csak gondatlan, súlyos gazdasági
károkat okozhat a vállalatnak. A vállalatnak még így is számos eszköz
áll a rendelkezésére ahhoz, hogy jó hírnevét helyreállítsa, de a
kisemberek véleménye ma nagyobb hatást gyakorolhat a vállalatokra, mint
bármikor az internet előtt. Mindettől függetlenül is jogos az
igény, hogy a személyiségi jogokat valóban sértő állítások miatt a
sértett fél elégtételt kapjon. Ennek érdekében akár az is indokolt
lehet, ha a bíróság személyazonossága felfedésére kötelezi a jogsértő
felet. Ugyanakkor viszont káros lenne, ha a személyazonosság felfedése
és a perrel való fenyegetés a jogos kritikával szembeni fegyverré
válna, vagy ha az anonim közzététel kerülne veszélybe. Ismert
tény, hogy az anonim hozzászólást lehetővé tevő fórumokon rendszeresen
eldurvul a hangnem, aminek megelőzésére gyakran moderátort alkalmaznak,
aki kiszűri a trágár megjegyzéseket. Az udvarias formában
megfogalmazott hazugságokkal szemben azonban a moderátor is tehetetlen.
Az anonim közlés pozitív és negatív vonásait szemlélteti a következő
két eset. Egy amerikai egyetemen az internetről szóló szeminárium
résztvevői álneveken működtetett fórumot hoztak létre az órák közötti
eszmecsere céljából. Néhány héttel a kezdet után az egyik résztvevő
rasszista megjegyzéseket tett, amit követően heves, indulatos vita
alakult ki. A szeminárium tagjai már az órákon is gyanakodva méregették
egymást, elmaradoztak: a kísérlet csúful végződött (Lessig, 1999:
80–82). A másik esetben egy baráti társaság tagjai társalogtak
(chateltek) egymással rendszeresen. Felvetődött az ötlet, hogy
szexuális problémákat is megvitassanak egymással. E célból úgy
döntöttek, hogy az őszinteség megkönnyítése érdekében álneveket fognak
használni. Ők a javukra fordították az internetes kommunikáció e
lehetőségét. Az anonim közzététel valódi érték, amelyet kár
lenne veszni hagyni néhány felelőtlen rágalmazó miatt. A kommunikáció
fejlődésére kedvező hatással lehet, ha némi felelősségérzet alakul ki a
hozzászólókban, amennyiben tisztában vannak azzal, hogy ha valakit
megsértenek személyiségi jogaiban, akkor azért felelősségre vonhatók.
Csakhogy ha valakit akkor is fenyeget a pereskedés és a leleplezés
veszélye, ha nem lép túl a véleménynyilvánítási szabadság határain, az
kedvezőtlen, bénító hatást (chilling effect) fejt ki. Annak eldöntése,
hogy hol végződik a véleménynyilvánítási szabadság és hol kezdődik a
másik személy jogsérelme, sokszor a bíróságok számára is nehézséget
okoz. Nem lenne helyes, ha állandó veszély fenyegetné azt, aki jogos
kritikát fogalmaz meg, vagy olyan nézetének ad hangot – kulturált
formában –, amely mások nemtetszését válthatja ki. Egy magánszemély
számára nemcsak az elmarasztaló ítélet jelenti a problémát, hanem maga
a pereskedés ténye is: ügyvédről kell gondoskodnia, és megjelenési
kötelezettsége van, amely számos járulékos költséggel jár. Learned Hand
bíró azt állította magáról, hogy a betegségen és a halálon kívül
semmitől sem fél jobban, mint a pereskedéstől (Lidsky, 2000: 12). A
perrel fenyegetés elrettentő erejét ki is használta a Healthsouth
vállalat a Peter Krummal szemben nyert pere után. Ugyanazon a fórumon,
amelyen korábban a vele szembeni rágalmak is megjelentek, közleményben
figyelmeztette a résztvevőket, hogy ha valótlan és sértő megjegyzéseket
tesznek közzé, személyazonosságuk felderíthető lesz. A közleményt Peter
Krum – bíróság által elrendelt – helyreigazító közleménye
nyomatékosította (Lidsky, 2000: 888). A perrel való
fenyegetőzés megfélemlítés céljával történő alkalmazását és az
átlagember kiszolgáltatottságát jelzi az Osborne v. U-Haul
International Inc. eset. John Osborne gépkocsit bérelt, amely útja
során többször is lerobbant, és még a javítás költségeit is vele
akarták megfizettetni. Hiába emelt panaszt a megfelelő fórumokon, nem
kapott orvoslatot. Vigaszul létesített egy honlapot, amelyen közzétette
a történetét, és fórumot teremtett más, hasonló cipőben járó fogyasztók
számára is. A vállalat erre jó hírnév megsértése címén eljárást
indított Osborne ellen, méghozzá székhelyén, Arizona államban, amely az
alperes lakhelyétől (Georgia) igen távol esett. Osborne úgy érezte, a
pereskedés helyének kiválasztása arra irányul, hogy ne vehessen részt
az eljárásban, és így védekezés hiányában elmarasztaló ítélet
születhessen. Két, a szabadságjogokért küzdő civil szervezet, az ACLU
(American Civil Liberties Union) és az EFF (Electronic Frontier
Foundation) azonban elvállalta az illető ingyenes jogi képviseletét,
mire az U-Haul visszavonta a keresetet. A személyazonosság
feltárása után visszavont keresetek magas száma miatt szükségessé vált,
hogy a bíróságok érdemben is megvizsgálják az igényt, mielőtt
elrendelik a személyazonosság feltárását. Elvárható lenne, hogy a
bíróság csak akkor bocsássa ki a személyazonosság felderítését
elrendelő végzést, ha legalább valószínűnek látja a jogsértést. Ehhez
előzetesen meg kell vizsgálnia az ügyiratot, és egy előzetes véleményt
kell alkotnia az esetről. Félő azonban, hogy ezzel a bíróság
prejudikálna, és a későbbiekben már a tüzetesebb vizsgálatot mellőzve,
automatikusan adna helyt a kérelemnek. A másik, véleményem szerint
kedvező lehetőség, hogy a személyazonosságot felderítik ugyan, de azt a
bíróság zártan kezeli mindaddig, amíg az elmarasztaló ítéletet meg nem
hozta. Ezzel elejét venné annak a gyakorlatnak is, hogy pusztán a
személyazonosság kiderítésének szándékával indítsanak keresetet,
amelyet azután visszavonnak, mert ez a bíróságokra is felesleges terhet
ró. Még biztonságosabb lenne, ha az internetszolgáltató csak annyit
jelezne vissza, hogy meg tudta-e állapítani az illető
személyazonosságát, és azt készenlétben tartaná arra az esetre, ha
elmarasztaló ítélet születik az illetővel szemben. Az eljárás során a
bíróság sem szerezne tudomást a személyazonosságról. E módszer hátránya
viszont, hogy a bíróság nem lenne képes az alperes körülményeinek
megítélésére, ami az adott esetben lényeges lehet, és a bizonyítási
eljárás lefolytatása is nehézségekbe ütközne. A tanulmány teljes terjedelemben itt olvasható. Dr. Bayer Judit A közélet és a közszereplés fogalmának változásai a webes társadalomban, www.mediakutato.hu, 2005. ősz.
|
|
|